گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون منزل 1

گیاهان آپارتمانی

روح بخشیدن و شاداب نمودن فضا با کمک گیاهان آپارتمانی در زندگی های امروزه ی آپارتمان نشینی یکی از مزایای استفاده از گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون منازل، ادارات، هتلها و… می باشد. استند گل با گیاهان سرسبز و رنگ های شاد می تواند زیبایی خاصی به محیط خود هدیه دهد. جلوه سازی فضا را با یکی از انواع تراریوم از گیاهان آپارتمانی مخصوص (انواع کاکتوس) دوچندان کنید و از این موهبت طبیعی نهایت لذت را ببرید. جالب اینجاست که گیاهان آپارتمانی محدودیت  قرار گیری فقط برای یک محل خاص را ندارند مثلا: گیاه مناسب سرویس بهداشتی هم می تواند قسمتی از انتخاب شما باشد.

ناگفته نماند که این زیبارویان بهشتی و رویایی با همه ی اصالتی که دارند نیازمند نگهداری هم می باشند تا بتوانند رقص کنان برایمان شور و نشاط بیافرینند. از جمله رازهای ساده ی نگهداری آنان موارد زیر است: برای استحکام ساقه و رشد و تنفس لازم گیاهان از هوای آزاد با باز نمودن پنجره ها نهایت استفاده را ببرید. به منظور حفظ سبزینگی گیاهان حتما از نور خورشید به میزان نیاز گیاه و نوع آن استفاده نمایید. آبیاری گیاهان را در فواصل منظم و به میزان لازم انجام دهید. تعویض خاک مناسب(حفظ مواد مغذی) و سایز مناسب گیاهان فراموش نشود لطفا. نگهداری حرارت بین دمای 22 تا 25 درجه ی سانتیگراد در تابستان و زمستان از دیگ اولویتهای نگداری آنها می باشد. و مهمترین راز این که بعد از خرید گیاه اول آن را به مدت یک هفته قرنطینه کنید و از گیاهان دیگر جدا نگه دارید تا اگر دچار بیماری یا آفتی بود آن را به دیگر گیاهان انتقال ندهد.

 

انواع گیاهان آپارتمانی

 

محل چیدمان گیاهان در خانه

 شناخت دو مدل زیر جهت دکوراسیون گیاهان اپارتمانی الزامی می باشد.

1 . گیاهانی که مواد غذایی خود را از خاک میگیرند.

2. گیاهانی که مواد غذایی خود را از خاک و شن می گیرند.

چیدمان گیاهان آپارتمانی ممکن است در شش محل تقسیم بندی شوند:

1. بالکن

طراحی بالکن در آپارتمان ها با گلدان و گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین ایده ها برای زیباسازی محیط می باشد. بالکن ها با توجه به موقعیت قرارگیری در قسمتهای مختلف مثل جنوبی، شمالی و… می توانند محل مناسبی برای انواع گیاهان باشند. گیاهانی مانند: زنبق یا سوسن سفید،گل گوشواره ای،تورنیا،نیلوفر،اقاقیا، شمعدانی و… .

2. آشپزخانه

به منظور طراوت بخشیدن به این فضا می توانید با رعایت اصول چیدمان مناسب از گلدان و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما کمک بگیرید. به طور مثال:برای آشپزخانه از گلدان های کوچک و رنگ های شاد استفاده نمایید. گیاهانی مانند: پوتوس،ب رگ عبایی، زاموفیلیا، گندمی و … .

3. اتاق خواب

در صورت نداشتن حساسیت های تنفسی ایده ی استفاده از گیاهان آپارتمانی به عنوان اکسسوری اتاق خواب ایده ی محشری است. ایجاد حس آرامش و شادی و تصفیه هوا و خوش بو بودن اتاق خواب یکی از بهترین مزایای گیاهان می باشد. گیاهانی مانند: اسپاتی فیلوم، نخل شامادورا، پاپیتال،سانسوریا شمشیری و… . 

4. سرویس بهداشتی و حمام

زیباسازی این فضا با کمک گیاهان راه حلی مناسب برای نگهداری انواع گیاهانیست که نیاز به نور کم و رطوبت بالادارند. مانند: آلوئه ورا،  بامبو، بگونیا عروس، آگلونما و… .

5. فضای نشیمن

این فضا محلی برای دورهم جمع شدن افراد خانواده و حتی حضور مهمانان شما می باشد. پس بنابراین بهره گیری از گیاهان آپارتمانی و حتی گیاهان لوکس بسیار در این محیط حائز اهمیت است. گیاهانی مانند: فیکوس،لیندا،پوتوس، دراسنا و… .

6. راه پله

راه پله ها و پاگردها اولین قسمت ورودی هر منزلیست. با یک چیدمان اصولی(مساحت راه پله،نور،هزینه و…) به راحتی می توانید به زیباسازی و شادابی این محیط کمک کنید. گیاهانی مانند: گندمی،فیتونیا،سانسوریا و… .

مزایای گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون

کمک گرفتن از گیاهان در دکوراسیون علاوه بر جنبه ی زیبایی وشادابی میتواند شامل مواردی مانند تصفیه ی هوا، حفظ رطوبت لازم در محیط، کمک برای پوشاندن عیب و نقص هایی در محیط، حتی عمق بخشیدن به فضا، کاهش استرس و ایجاد حس آرامش شود. لذت باغبانی و رسیدگی به گیاهان در شلوغی روزمرگیهای امروزی بسیار دلنشین و شادی آور است. بودن گیاهان آپارتمانی در محیط داخلی آپارتمان علاوه بر مزایای بالا می تواند پارا فراتر نهاده و کمکهای شایان بیشتری هم برای ما داشته باشد. از آن جمله می توان مزایای زیر را نام برد: تمیزکنندگی و حذف آلودگیها و سموم از هوا، رفع سردردها  به دلیل ایجاد اکسیژن، بهبود عملکرد مغز و… .

ایده هایی برای چیدمان گیاهان آپارتمانی

  • سبک بوهو

سبکی راحت و پر از آرامش. بکار گیری از بافتهای حصیری و ظریف به این سبک حال و هوای دلنشینی میدهد. ویژگی اصلی این سبک سادگی و رنگارنگی آن می باشد. گیاهان مناسب برای این سبک زیبا شامل: برگ انجیری، پوتوس، سرخس، ساکولنت، کالاته و… می باشد.

  • ترکیب گلدان و اکسسوری

چیدمان گلدان ها در کنار اکسسوری های مورد پسندتان( کتابخانه، شمع، مجسمه، ظروف خاص و…) هدایت بصری زیبایی به وجود می آورد.

  • استند گل

چیدمان عمودی قرار دادن یک استند مناسب با فضا پر از گیاهان سرسبز یاداور طبیعت و زندگیست.

  • قفسه یا شلف های دیواری

انواع شلف دیواری یکی از بهترین گزینه ها برای چیدمان عمودی و استفاده از گیاهان آپارتمانی خصوصا برای مکانهای کوچک می باشد. مثلا یک گلدان پاپیتال رونده که برگهای آن از شلف آویز باشد.

  • درختچه های بزرگ و لوکس

برای داشتن دکوراسیونی شیک و خاص استفاده از درختچه های زیبا و بزرگ انتخاب مناسبی می باشد. مانند: زامفولیا، برگ انجیری.

  • فضایی سبز و آرام

با قرار دادن چندین گلدان در اندازه های مختلف حتی به صورت قرینه از گیاهان مناسب و مخصوص آپارتمان به راحتی می توانید گوشه ای دنج و رویایی مانند یک باغچه در محیط خود داشته باشید.

  • نصب گلدان های کوچک بر دیوار

ایده ای خلاقانه که به راحتی می توانید با نصب چند گلدان شیک و کوچک دیواری سرسبز برای خودتان درست نمایید.

  • استفاده از میزهای فانتزی

قرار دادن چند گلدان لوکس و فانتزی و حتی گلدان های دست ساز خودتان مانند انواع کاکتوس یا دیفن باخیا و یا ساکولنت ها روی یک میز چوبی  و یا یک میز فانتزی هم یک ایده ی خلاقانه می باشد.

انتخاب گیاهان آپارتمانی بر اساس شرایط خاص آنها

برای انتخاب مناسب گیاه ابتدا لازم است بدانیم که گیاهان از لحاظ شرایط نگهداری به چند دسته تقسیم می شوند.

انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور، گرما، سرما و کم آبی مانند: شفلرا، سانسوریا، دیفن باخیا، دراسنا کامپکت و پرچمی، یوکا، بامبو، لیندا، آزالیا، گل یخ، کاکتوس و…

انواع گیاهان آپارتمانی به منظور تصفیه ی هوا که شامل: سانسوریا، آلوئورا، آگلونما، فلفل زینتی، شفلرا یا پنجه کلاغی، بونسای، اسطوخدوس و… .

انواع گیاهان  آپارتمانی گلدار مانند:شمعدانی، بنفشه ی آفریقایی، اسپاتی فیلوم، گل یاس و… .

انواع گیاهان آپارتمانی برگ رنگی مانند:آناناسیان، ساکولنت کالانکوئه هومیلیس، گل سنگ و… .

انواع گیاهان سریع الرشد: در بین انواع گیاهان آپارتمانی گیاهانی هستند که به دلیل رشد سریع می توانند زودتر شما را به باغ رویایی خودتان برسانند. گیاهانی مانند: گیاه گندمی یا عنکبوتی، پتوس، آلوئه ورا، ساکولنت گیاه یشم، دیفن باخیا، گینورا، بامبو، سرخس پرسیاوشان و … .

انواع گیاهان آپارتمانی

با آنچه که در مطالب بالا خواندیم با تعدادی از انواع گیاهان آپارتمانی آشنا شدیم. گرچه تعداد آنها به بیش از 140نوع مختلف می رسد. گیاهانی مانند:سیکلامن، شاه پسند درختی،حسن یوسف، بیلبرجیا، کادی، بنفشه ی آفریقایی، برگ بیدی،پپرومیا، فیلودندرون و… .

محبوبترین گل های اپارتمانی شامل: پوتوس، سانسوریا، مرغ بهشتی، قاشقی ابلق، فیکوس لیراتا، زاموفیلیا، درخت پول و.. می باشند.

گیاهان آپارتمانی لوکس

 امروزه با توجه به زندگی آپارتمان نشینی به منظور انتقال طبیعت به  این فضاهای گاه کوچک و گاه لوکس برای حفظ آرامش و طراوات و سرزندگی روح به گیاهان به شدت نیازمندیم. در بین انواع آپارتمانهای موجود تعداد آپارتمانهای شیک و لوکس هم کم نیست. و این معماریهای مدرن و اشرافی سلیقه ی خاص خود را برای  انتخاب هرگونه اکسسوری در دکوراسیون داخلی خود دارند که گیاهان آپارتمانی هم از این امر مستثنی نیستند. ارمغان شادابی و زیبایی این گیاهان حتی در هتل های لوکس و یا بیمارستانها و ادارات مجلل و شیک هم دامن گسترانده است.

در بین انواع گیاهان آپارتمانی تعدادی از انواع آنها را جزء گیاهان لوکس می توان بر شمارد. گیاهانی مانند:بابا آدم، برگ انجیری ابلق، انواع بونسای، فیلودندرون، پوتوس،افوربیا،برگ انجیری ابلیکوا، آلوکازیا، فیکوس آلاستیکا،گیاه پول چینی ، پرنده ی بهشتی یا استرلیتزیا، لیندا، بامبو، نخل اریکا، یوکا و… .

دانستن این مطلب هم خالی از لطف نیست با وجود این گیاهان لوکس گیاهان آپارتمانی کمیابی همچون: ساکولنت سیاه، هویا کری، لیتوپس، جلبک توپی، افوربیا تیروکالی، سدوم مورگانیانوم، ساکولنت دلفینی، زیگ زاگ، کاکتوس صورتی، و… نیز وجود دارند.

نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی

نگهداری از این موجدات زنده و زیبا کاری ست انسانی و به شرط دانستن تمام نکات لازم نگهداری از انها کاری راحت و لذت بخش است. کافیست با مواری مانند:میزان آبیاری و رطوبت لازم، کود دهی به موقع، نورمورد نیاز، خاک مناسب گیاهان اشنایی داشته باشیم تا بتوانیم ازاین موجودات محسور کننده و زندگی بخش به راحتی مواظبت کنیم.

گیاهان آپارتمانی و فنگ شویی

گیاهان علاوه بر حس طراوات و سرزندگی از لحاظ علم فنگ شویی هم مورد بررسی قرار گرفته اند. بطوری که بعضی گیاهان نماد پول، آرامش و خوشبختی عنوان شده اند. یکی از این گیاهان آپارتمانی شگفت انگیز گیاه معروفیست به نام درخت پول که نماد ثروت و رفاه معرفی شده است. بامبو گیاه شگفت انگیز دیگریست که نماد ثروت، خوش شانسی و عشق را داراست.البته در استفاده از این گیاه جذاب تعداد آن در میزان انرژی و کاربرد بامبو بسیار تاثیر دارد. مثلا تعداد 5 بامبو برای موفقیت، تعداد 8 بامبو برای سلامت و تعداد21 بامبو برای ثروت عنوان شده است.

گل ثروت ساز دیگر که نماد آرامش، عشق و خوشبختی را هم دارست گل زیبای ارکیده نام دارد. البته نکته ی قابل توجه در استفاده از این گیاهان شگفت آور محل قرار گیری مناسب آنها طبق نقشه ی باگوا می باشد. براساس این نقشه قسمت های جنوبی، جنوب شرقی و جنوب غربی مکان ثروت شناخته شده است.

سخن آخر

امروزه دیگر خبری از حیاط های باصفا و پر از گل و باغچه نیست. پس انسان مدرن امروزی تصمیم بر آن نهاد تا طبیعت و زیبایی را با آوردن انواع گیاهان آپارتمانی به فضای کوچک خود مهمان کند تا سر زندگی و شادابی همواره فضایی دلنشین و روح بخش برایش به ارمغان آورد. حضور این مهمانان ارجمند و زیبا رنگ و بویی متفاوت برایتان به ارمغان خواهد آورد. پس در حفظ و نگهداری این زندگی بخشان سرسبز کوشا باشیم.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

راههای کسب درآمد با پرورش گل و گیاه

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید