های حمل کالا در تجارت بین الملل 1

انواع روش های حمل و نقل بین المللی

داد و ستد و تجارت کالا یکی از نیازهای ضروری و اساسی از زمان های قبل تا به امروزه بوده است. مسلم است که در هر تجارتی حمل و نقل کالا با رعایت یک سری از دستورالعل ها همراه می باشد. مثلا برای امور خدمات بازرگانی، اجرای شیوه نامه ها از الزامات کار می باشد. از گذشته تا به امروز مبادله کالا دچار تغییراتی شگرف حتی در سطح بین المل شده است.

یکی از شاهرگهای اصلی اقتصاد و تجارت در دنیا بخش حمل و نقل بین الملی کالا می باشد تا تمامی مردم جهان با هر ملیتی که دارند بتوانند در عرصه واردات و صادرات کالا و تجارت بین المل به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند. با حضور تکنولوژی و پیشرفت بازارهای جهانی و فعالیت های شرکت های بزرگ خدمات بازرگانی هم جایگاه ویژه ای برای خود بدست آورده است چرا که با رعایت قوانین اجرایی که به منظور کاری صحیح برای واردات کالا در نظر گرفته شده است  تجار و بازرگانان  می توانند با خیال راحت به امر تجارت خود بپردازند.

 

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی چیست؟

جابه جایی کالا یا افراد چه از طریق هوایی و دریایی و چه از طریق زمینی حمل و نقل گفته می شود. حال اگر جابه جایی کالا از کشوری به کشور دیگر( عبور کالا از مرز یک کشور یا چند کشور تا رسیدن به کشور مقصد) با رعایت الزامات و قوانین بین المللی( شیوه های حمل و نقل، نحوه بسته بندی و در نظر داشتن استانداردها و قوانین بین الملی مانند: اینکوترمز و…) از طرف خریدار و فروشنده صورت گیرد به آن حمل و نقل بین المللی گفته می شود.

البته در نظر داشته باشید که استانداردها و قوانین حمل و نقل بین المللی خارجی  با قوانین داخلی( مثلا ترخیص کالا از گمرک) متفاوت است.

 

حمل و نقل بین المللی

قانون اینکوترمز چیست؟

قوانینی که برای فروش محصولات در قراردادها وجود دارد تا مثل یک راهنما برای واردکنندگان و صادر کنندگان عمل کند. توسط این قانون تعهدات و هزینه ها و دیگر مسایل لازم و اساسی بین فروشندگان و تمام افراد در کشورهای مختلف دنیا تعیین می شود و همه ملزم به رعایت این قانون می باشند تا در چارچوب آن تجارتی سالم و امن را تجربه نمایند. قانون اینکوترمز شامل دو دسته است:

  1. روش های متفاوت حمل و نقل دریایی را شامل میشود با جزییات کامل از جمله: کرایه حمل، تضمین ایمنی و سالم بودن کالا برای خریدار و تحویل و… .
  2. انواع روش های تحویل مانند : تحویل درب کارخانه، تحویل در مقصد، هزینه عوارض و… را شامل می شود.

انواع روش های حمل و نقل کالا در تجارت بین الملل

برای رسیدن کالا از مبدا به مقصد روش های مختلفی وجود دارد. اما پیش از آشنایی با آنها بهتر است بدانیم تمامی روش های حمل و نقل بین المللی از هر طریقی با دو رویه موجود و مرسوم در حمل و نقل بین المللی که شامل رویه فورواردر(forwarder) و رویه کریر( carrier) است با یک سری تشابهات و تفاوتها انجام می شود.

تفاوت فورواردر و کریر

 کریر چیست؟

یک شرکت حمل و نقل کالا که از طریق بستن قرارداد با فرستنده یا صادر کننده کالا این تعهد را به او می دهد که بار مشخصه به مقصد می رسد. نظارت بر بارگیری، تحویل کالا به گیرنده در مقصد و انجام کلیه کارهای گمرکی  و… بر عهده این شرکت می باشد. شرکت کریر معمولا خود صاحب یا اجاره کننده وسیله حمل کالا است.

 

فورواردر چیست؟

اشخاص حقوقی یا حقیقی از طرف صادر کننده یا فرستنده کالا با دریافت مبلغی خاص که تضمین می کند تمام مراحل کار حمل و نقل کالا را انجام می دهد اما مسئولیت حمل بار را برعهده ندارد به همین دلیل ریسک این کار از کریر کمتر می باشد. در واقع می توان گفت که فورواردر همان واسطه کاری محسوب می شود که کار حمل و نقل کالا از طریق او با ریسک کمتری صورت می گیرد و روشی ارزانتر از کریر است.

این دو نوع شرکت در حوزه حمل و نقل بین المللی کالا که گاها ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد به تجار و بازرگانان کمک می کند تا آنها از این طریق صدارات کالا را انجام دهند.

روش های حمل و نقل بین المللی کالا

شامل شش روش  زیر می باشد:

  1. حمل و نقل جاده ای( زمینی)

حمل و نقل جاده ای( زمینی)

حجم عظیمی از تجارت در دنیا از طریق حمل و نقل جاده ای که یکی از اساسی ترین و قدیمی ترین روش های حمل و نقل کالا در تمام دنیا می باشد است. جاده ابریشم گواه این روش قدیمی از دیرباز تا کنون است. ارتباطات تجاری بین ایران و همسایگان آن بیشتر از همین طریق انجام می گیرد. در این حوزه کاری استفاده از کامیون، تریلی و ترانزیت( حمل بار از کشور مبدا به مقصد با عبور از کشور سوم و یا بیشتر)، کامیونت، کفی و… به منظور حمل و نقل کالا یکی از وسایل باربری اصلی در روش پرکاربرد حمل و نقل زمینی و جاده ای به حساب می آیند.

 

  1. حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

روشی نو که نیاز به پایانه های هوایی باربری( فرودگاه های باربری) دارد که در اکثر کشورها وجود دارد و حمل و نقل کالا با هواپیما انجام میشود.

نکته 1: ممکن است فعل و انفعالات پرواز باعث ایجاد انفجار در برخی موارد شود.

نکته 2: از اکسپرس سرویس که یکی از پراستفاده ترین حمل و نقل های هوایی می باشد برای حمل کالاهای کوچک و نمونه مثل: مدارک و اسناد استفاده می شود. تا در سریع ترین زمان ممکن اکسپرس سرویس که ازطریق پست هوایی انجام می شود کالا را به مقصد برساند.

  1. حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی

وسیله جابه جایی در این شیوه کاری و زمینی قطارهای باری می باشند. که در ابتدا در کشورهای اروپا و آمریکا رواج داشت و سپس در سطح جهانی گسترده شد و طبق قوانین متحدالشکل حمل بین المللی کالا توسط راه آهن انجام میشود. در ایران از این روش برای  جابه جایی کالا به بعضی از کشورها مثل: ترکیه و اوراسیا استفاده می شود.

 

  1. حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

به دلیل داشتن دریا و آب آزاد در بیشتر کشورهای دنیا  حمل و نقل دریایی کالا یکی از شیوه های حمل و نقل بین المللی به حساب می آید. دسترسی ایران به یکی از این آبراههای مهم جهان یعنی خلیج فارس فعالیت اقتصادی صادرات را برای کشورمان فراهم نموده است. و همچنین دریای مازندران نیز یکی از این راه های آبی ارتباطی برای صادرات به کشورها مانند: اوراسیا می باشد.  پس در کل جابه جایی کالا به وسیله کشتی و لنج از راه آبی دریا و اقیانوس حمل دریایی نام دارد. البته باید در نظر داشت که برخی از کشتی ها فقط مناسب حمل مایعات یا گاز و یا محصولات پودری مثل مواد معدنی و غلات می باشند و بعضی دیگر مناسب حمل کالاهای فوق سنگین است که با توجه به نوع کالا می توان از حمل و نقل دریایی استفاده نمود.

  1. حمل و نقل ترکیبی

ترکیبی از دو یا چند روش گفته شده در بالا را حمل و نقل ترکیبی می نامند. گاهی پیش می آید که موقعیت جغرافیایی مبدا و مقصد به گونه ایست که امکان حمل کالا نیاز به ترکیبی از روش های حمل و نقل دارد. مثلا: اگر کشور مبدا دستیابی به راه آبی مناسب دارد اما کشور مقصد این امکان را ندارد نیمی از مسیر را تا جایی که راه آبی موجود و نزدیک به کشور مقصد می باشد کالا را تا آن نقطه رسانده و سپس از دیگر روش های حمل کالا ( جاده ای، هوایی و ریلی) که برای کشور مقصد در دسترس و راحت می باشد ادامه مسیر داده می شود تا سرانجام کالا و بار به مقصد تحویل داده شود.

  1. حمل و نقل با سرویس کراس استافینگ

در این روش که به وسیله کانتیر با یک شماره که متعلق به یک خط کشتیرانی است و فقط در این خط می تواند قابل استفاده باشد جابه جایی کالا و بار امکان پذیر می باشد. سرویس کراس استافینگ یکی از پرکاربردترین سرویس های در دسترس صنعت لجستیک می باشد.

در صورت نیاز به جابه جایی خط کشتیرانی کانتیر نیز باید در یک بندر واسطه که امکان تخلیه و بارگیری دوباره کالا و بار را داشته باشد عوض شود.

حمل و نقل کالاهای بین المللی خاص

منظور از کالاهای خاص کالاهای فاسد شدنی، کالاهای خطرناک ( اسید، مواد منفجره، قابل اشتعال و…)، محصولات نیازمند به دمای ثابت( داروها و مواد شیمیایی و مواد غذایی) و همچنین کالاهای فوق سنگین و یا محصولات با اندازه های نامناسب و غیر استاندارد می باشد. که برای جابه جایی این نوع محصولات و کالاها نیاز به انتخاب روش درست حمل و نقل با امکان مراقبت های خاص و وسایل مناسب داریم.

کالاهای فاسد شدنی

حمل این نوع محصولات نیازمند کانتینرهای یخچالی الزامی می باشد. این نوع کانتینر با ثابت نگه داشتن دمای مورد نیاز کالا و محصول کیفیت و سلامت محصول را تضمین می کند. البته خوب است بدانیم که هزینه برق در این نوع کانتینرها بسیار بالاست.

کالاهای فوق سنگین

سایز غیر استاندارد و بزرگ برخی کالاها حمل و نقل آنها را سخت می کند چرا که باید کالاها در امنیت و ایمنی کامل بارگیری و تخلیه شوند و این کار نیاز به جرثقیل های بزرگ و غول پیکر دارد.

کالاهای خطرناک

حمل و نقل محصولات قابل اشتعال و سمی (شامل 9 دسته) کاری بسیار حساس و سخت است چرا که آنها بسیار خطرناک برای انسان ها و محیط زیست می باشند و باید حتما از گرما و تابش مستقیم خورشید، دمای زیاد و حتی بسته بندی نامناسب به دور باشند.

سخن پایانی

از آن جایی که تجارت بین الملل و حمل و نقل کالا در فعالیت های اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد آشنایی با روش های حمل و نقل بین الملل و انتخاب روش مناسب برای تجار و فعالان این حوزه کاری جایگاه خاصی دارد. تلاش ما در این مقاله بر این مبنا بود که شما عزیزان با انواع روش های حمل و نقل بین الملل و مزایا و معایب آنها به خوبی آشنا شوید تا بتوانید درزمان مورد نیاز بهترین انتخاب را داشته باشید و با آرامش خاطر و اعتماد به روش انتخابیتان به تجارت خود بپردازید. 

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید